Conflict, polarisatie en ander ongemak

Sabotagegedrag is hoe je je gaat gedragen als je niet gehoord wordt of als je niet kunt/mag zeggen wat je ervan vindt. Van redelijk onschuldig (helemaal links) tot steeds ineffectiever en ziekmakender gedrag (rechts).

Polariteiten, verschillen van mening, conflict, polarisatie.. en ander ongemak

Samen_werken is niet altijd makkelijk. Sterker nog: heel vaak niet makkelijk 😅 
Want we zijn nu eenmaal verschillend. We hebben allemaal een mening over zaken en we hebben verschillende rollen in de organisatie. 

En juist dát maakt dat je samen tot mooie dingen kunt komen. Steeds weer kunt verbeteren, vernieuwen én samen plezier hebben. Maar dan moet je wel met het ongemak van al die verschillen om kunnen gaan. 
Als dat niet goed gaat, gaan we ons niet prettiger of effectiever gedragen...

Dus is het fijn te beseffen dat die verschillen er gewoon zijn en erbij horen. Als dat het uitgangspunt is, kun je er samen aan én mee, werken. Werken aan hoe je er samen uitkomt bij verschillen. Er (samen) mee om kunnen gaan dat je gewoon verschillende personen bent. 
Vaardig zijn in het omgaan met alle verschillende functionele rollen en perspectieven in een organisatie. Wéten dat je collega van die andere afdeling er anders naar kijkt vanuit die professionaliteit.
Wetende dat iedereen zijn werk zo goed mogelijk probeert te doen en van daaruit handelt. Wetende dat het doel van de organisatie gedeeld wordt.

Organisaties zijn júist zo ingericht dat verschillende aspecten gewaarborgd zijn in aparte teams. Bijvoorbeeld juridische zaken, toezicht, financiën, beleid, onderhoud en beheer, inkoop, uitvoering, elektrotechniek, werktuigbouw etc.. 
Het is 'dus' per definitie lastig als verschillende disciplines met elkaar moeten samenwerken omdat er spanning zit op die verschillende functionele belangen. Het juridische aspect kan bijvoorbeeld haaks staan op wat uitvoering wil. 
Hoe verhoud je je dan tot elkaar en hoe kom je eruit? Sowieso niet als je het monopolie op de waarheid claimt..


Het lijkt soms wel alsof het aparte organisaties zijn:

"Wie heeft het hier voor het zeggen? De staf of de lijn?" 
"Gaat financiën/juridische zaken/HR/inkoop etc. nou bepalen wat wel of niet mag?"
"Beleid kan dat wel willen, maar het is niet te beheren!"
"Wat weten zij daar nou van!"


Dit wordt nog mooier als meerdere organisaties (moeten) samenwerken.

Kortom: bij samenwerken hoort een heleboel "gedoe". Waarvan iedereen hoopt dat het vanzelf 'over' gaat. Waarvan juist het niet benoemen vaak precies het averechtse effect heeft. Het komt de sfeer en/of het resultaat niet ten goede. 

Alle betrokkenen willen doorgaans ook graag dat het anders gaat, maar niemand die zin/lef/de functie(?) heeft het aan te pakken óf niet weet hoe.. 
Gesprekken die steeds weer op hetzelfde uitdraaien. Waar het risico op de loer ligt dat het langzamerhand steeds persoonlijker wordt gevoeld en niet meer functioneel is. Waar de standpunten verharden en het steeds heftiger wordt. Waar conflicten ontstaan en dieperliggende polarisatie door wij-zij denken steeds sterker kan worden.

Het zijn situaties die veel energie kosten en ten koste gaan van werkplezier en prestaties. Het zijn ook situaties die spannend zijn (geworden). Daarin is veiligheid een belangrijke voorwaarde om eruit te kunnen komen.
Daar draag ik graag aan bij, zowel professioneel als in mijn vrije tijd. 

Een veilige omgeving creëren waarin je samen het ongemak aan kunt gaan. Ervan leert en er om kunt lachen samen.

Je besteedt zoveel tijd aan je werk en collega's, maak er (samen) dan ook iets moois van 🙏




voorbeelden van omgaan met ongemak

Samenwerking

Met stip boven aan: de opdrachten over stroef lopende samenwerking. Soms tussen twee collega's, meestal binnen een team of tussen teams. Binnen één organisatie en tussen verschillende organisaties.

Met issues op persoonlijk niveau, op inhoudelijke samenwerking en onduidelijkheid over ieders rol.

Conflicten

In verschillende situaties gewerkt waarin het was opgelopen tot een conflict. Collega's die niet meer met elkaar communiceerden en waar sprake was van een patstelling.


s

A


Buurtbemiddeling

Niets zo indringend als een conflict met je buren.

Een aantal jaar als vrijwillig buurtbemiddelaar gewerkt. Bevestiging van hoe het naar verloop van tijd verandert: mensen weten niet meer wat precies de aanleiding was, maar hebben inmiddels een verstoorde relatie. Het verschuift van inhoud naar persoonlijk.

Vertrouwenscontactpersoon

Na jaren de rol informeel vervuld te hebben, nu officieel de vertrouwens-contactpersoon van 'mijn' basketballvereniging.


Bijdragen aan een veilig sportklimaat waar iedereen kan meedoen en met plezier sport.


Share by: